Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

Τα παραμύθια των αδελφών Grimm (Eνδεικτικό Σχέδιο Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων)

Με αφορμή τα επετειακά έτη Γκριμ 2012-2015, για τα 200 χρόνια από την πρώτη έκδοση της συλλογής παραμυθιών των αδελφών Γκριμ  “Kinder- und Hausmärchen” (Παιδικά και Οικογενειακά Παραμύθια) η Τ.Ε. Ηρακλείου της Πανελλήνιας  Ένωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Π.Ε. δημιούργησε το Δίκτυο Grimm Ηρακλείου και καλεί τους συναδέλφους της Α/θμιας Εκπ/σης όλων των ειδικοτήτων να λάβουν μέρος στο δίκτυο με εκπόνηση σχετικών πολιτιστικών προγραμμάτων.

Τίτλος προγράμματος

Τα παραμύθια των αδελφών Grimm

Yπότιλτος - Υποθέματα

Παραμύθια, Δημιουργική Γραφή, Δραματοποίηση, Εικαστική έκφραση

Παιδαγωγικοί στόχοι

Έμφαση στη διαχρονικότητα του παραμυθιού και δυνατότητα έκφρασης των μαθητών μέσα από την οπτική γωνία του σήμερα.
Ανάπτυξη διαφορετικών δεξιοτήτων και ταλέντων των μαθητών μέσα από ποικίλους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης.
Δυνατότητα συμμετοχής μαθητών που φοιτούν σε μονάδες ειδικής αγωγής.
Ανάπτυξη διαπολιτισμικής συνείδησης μέσα από τη σύγκριση των πολιτισμών και τη διαπίστωση της κοινής θεματικής των μύθων τους.
Ανάδειξη και διαχείριση σύγχρονων κοινωνικών ζητημάτων, αλλά και ενδόμυχων καταστάσεων των μαθητών μέσα από τη δημιουργική έκφραση (θεατρικό παιχνίδι, δημιουργία ρόλων, εικαστική έκφραση κ.ά.)
Ανάλογα με την επιλογή τους προγράμματος οι μαθητές μπορούν να έρθουν σε επαφή και να μάθουν νέες τεχνικές καλλιτεχνικής έκφρασης (κατασκευή κόμικ, ανέβασμα θεατρικής παράστασης κ.ά.)
Ανάπτυξη της φαντασίας, παρατηρητικότητας, μνήμης και της κριτικής σκέψης των μαθητών σύγκριση και διερεύνηση συμπεριφορών του τότε και του σήμερα. 

Μεθοδολογία Υλοποίησης-Συνεργασίες

 Ανάλογα με την επιλογή της ειδικής θεματολογίας του εκάστοτε προγράμματος που θα επιλέξουν οι εκπαιδευτικοί θα επιλεγεί και η αντίστοιχη μεθοδολογία υλοποίησης με έμφαση στη βιωματική μάθηση και τη διαθεματικότητα.
Σχετικά με συνεργασίες φορέων θα προτείνεται στο blog του Δικτύου μια σειρά από δυνατότητες και θα πραγματοποιηθούν επιπλέον 2 ή 3 συναντήσεις με στόχο την υποστήριξη των μελών του κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων.

Πεδία σύνδεσης με τα προγράμματα σπουδών των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων 

Γλώσσα, Ξένες Γλώσσες, Εικαστικά. Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Πληροφορική

Ενδεικτικές δράσεις


  • Συγγραφή πρωτότυπου παραμυθιού (ή παραλλαγή) με αφορμή τα παραμύθια των Grimm.
  • Συγγραφή πρωτότυπου θεατρικού έργου (ή παραλλαγή) με αφορμή τα παραμύθια των Grimm και παρουσίαση θεατρικής παράστασης. (συγγραφή έργου, δραματοποίηση, κατασκευή σκηνικού, κοστούμια). 
  • Σύγκριση του κλασικού παραμυθιού με παραμύθια άλλων χωρών ή με τοπικά (κρητικά) παραμύθια.
  • Εναλλακτικοί τρόποι παρουσίασης παραμυθιών μέσω εικονογράφησης ή κατασκευής κόμικ (συμπεριλαμβανομένων εργαλείων Web 2.0). Έμφαση στην πολυτροπική χρήση της γλώσσας και στα υβριδικά κειμενικά είδη.
  • Ειδικές τεχνικές αφήγησης παραμυθιού (μέθοδος kamishibai) και κατασκευή καρτών για την αφήγηση του παραμυθιού.
  • Παραμύθια στο κουτί. Παρουσίαση πρωτότυπων ή μη παραμυθιών μέσα σε μια κούτα παπουτσιών.
  • Παραμύθι και μουσική. Σύνθεση μουσικής πρωτότυπου ή μη παραμυθιού, σύνθεση τραγουδιού ή παρουσίαση μιούζικαλ.
  • Κατασκευή μαριονέτας και παρουσίαση παράστασης κουκλοθέατρου πρωτότυπου ή μη παραμυθιού.
  • Επεξεργασία βιογραφικών στοιχείων των αδελφών Γκριμ και της εποχής τους. Κατασκευή χρονολογικού πίνακα με παράλληλη καταγραφή των ιστορικών γεγονότων της εποχής στη κεντρική και νότια Ευρώπη. Δυνατότητα δραματοποίησης τμημάτων από τα παράπάνω ως προς την κατανόηση των συνθηκών της ζωής της συγκεκριμένης εποχής. Έμφαση στην ιδιότητα των Γκριμ ως φιλολόγων- γλωσσολόγων και πανεπιστημιακών δασκάλων, αλλά και ως επαναστατών (μέλη της ομάδας διαδηλωτών «οι επτά του Γκέτινγκεν»). 
  • Εικονική επίσκεψη στην Παραμυθοχώρα των αδελφών Γκριμ, έρευνα στα ίχνη που άφησαν στις διάφορες πόλεις της Γερμανίας που έζησαν, εργάστηκαν και συνέλεξαν μύθους, οι οποίοι αποτέλεσαν τα παραμύθια τους (http://www.deutsche-maerchenstrasse.com/de/?lang=de), η ιστοσελίδα διατίθεται και στα Αγγλικά).
  • Αριθμός προβλεπόμενων συναντήσεων Δικτύου Grimm  Ηρακλείου (3). Δυνατότητα επίσκεψης των σχολείων στις πρωινές προβολές του Φεστιβάλ Γερμανόφωνου Κιν/φου που θα διοργανωθεί κατά τη διάρκεια της  σχολικής χρονιάς με προβολή ταινιών βασισμένων σε παραμύθια των αδελφών Grimm.

Όσοι συνάδελφοι επιθυμούν να έρθουν σε επικοινωνία με το Δίκτυο Grimm παρακαλούνται να αποστείλουν ηλεκτρονικό μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που αναγράφεται παραπάνω. Θα δημιουργηθεί διαδικτυακή ομάδα υποστήριξης από όπου θα ενημερώνονται τα μέλη για υλικό και συναντήσεις.
Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών
     Γερμανικής Γλώσσας Π.Ε.
            Τ.Ε. Ηρακλείου

      Συντονιστική Επιτροπή 
 Διαμαντάκου Πηνελόπη
Τσαγκαράκη Αργυρώ
Χατζηδάκη Κατερίνα

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
BLOG: http://grimm-net-heraklio.blogspot.gr/

Tο παραπάνω παράδειγμα Σχεδίου Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων έχει ως στόχο να βοηθήσει εκπαιδευτικούς, να πάρουν ιδέες, για τη διαμόρφωση αντίστοιχου δικού τους σχεδίου. Μεθοδολογία υλοποίησης, στόχοι, δράσεις κλπ προτείνονται ενδεικτικά και μπορούν (και πρέπει) να προσαρμοστούν ανάλογα τις εκάστοτε ανάγκες και ιδιαιτερότητες κάθε σχολικής τάξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου